Dansk Erhverv: Forbrugernes adfærd skuffer
Detailomsætningen faldt i september måned, og ligger lavere end for et år siden. Udviklingen er overraskende og skuffende, mener Dansk Erhverv.
Denne måneds detailomsætningstal bryder dermed mønstret fra forsommeren, hvor vi så beherskede stigninger. Med faldet ligger omsætningen lavere end for et år siden.
- Forbrugernes adfærd overrasker negativt. De holder på pengene og bruger færre penge i detailhandlen. Det er overraskende og skuffende, fordi forbrugerne generelt udtrykker større optimisme i forhold til økonomien. Derfor kan jeg konstatere, at detailhandlen er lige så presset, som tilfældet var inden sommeren, siger Michael H.J. Stæhr, cheføkonom i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.
- Detailsalget har med stor sikkerhed været unaturlig høj i de glade dage op til finanskrisen, hvor danskerne levede højt på deres skyhøje friværdier. Der har derfor været en helt naturlig nedadgående tilpasning i detailhandlen. Men spørgsmålet er, hvor længe denne tilpasning skal vare ved, og hvornår detailhandlen indfinder sig på sit naturlige niveau – og ikke mindst i hvilket lejde det naturlige niveau befinder sig.
Ifølge Michael H.J. Stæhr har vi lagt den største tilpasning bag os, og hvis ikke bunden er nået, er den i hvert fald tæt på. Omvendt vil vi ikke se detailhandlen røre på sig for alvor, før vi for alvor begynder at spore fremgang i det private forbrug, vurderer cheføkonomen. Han peger dog samtidig på en række positive indikatorer, som umiddelbart blæser i detailhandlens retning.
- Vi har i de seneste par måneder kunne observere en fremgang i både dankortomsætningen, forbrugerforventningerne og boligpriserne alt imens ledigheden og konkursomfanget har været faldende. Det er alt andet lige væsentlige faktorer, som forhåbentlig forplanter sig videre ud i forbrugerne og dermed i detailomsætningen de kommende måneder.
Kilde: Dansk Erhverv